مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 21 اردیبهشت 1400 ساعت 04:352021-05-11سياسي

«مسجد جامع  فردوس»؛ کهن ترین نماد عظمت تون


 یک پژوهشگر و باستان شناس خراسانی گفت: شهر فردوس کنونی تا سال 1314 خورشیدی «تون» نام داشته و مسجدی که اکنون مورد بحث ما است «مسجد جامع تون» بوده است.

- ایسنا/خراسان رضوی  یک پژوهشگر و باستان شناس خراسانی گفت: شهر فردوس کنونی تا سال 1314 خورشیدی تون نام داشته و مسجدی که اکنون مورد بحث ما است مسجد جامع تون بوده است.

رجبعلی لباف خانیکی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: اگرچه علامه دهخدا در لغت نامه واژه تون را خرقه، روده، رَحِم، جثه آدمی و گلخن معنی کرده، اما به نظر می رسد که وجه تسمیه تون بیشتر به بافندگی مرتبط باشد، زیرا در نواحی جنوب خراسان (قهستان) به کارگاه بافندگی تون می گویند و برخی نویسندگان شهر تون را به جهت فراوانی گارگاه های بافندگیش پر آوازه دیده اند؛ برای مثال ناصرخسرو در سفرنامه اش این گونه نوشته است، شهر تون شهر بزرگی بوده است .

و گفتند در این شهر چهارصد کارگاه بوده است که زیلو بافتندی و مقدسی نیز نوشته است که بیشتر اهالی آن شهر بافندگانند .

وی ادامه داد: با توجه به آثار و شواهد بازمانده و نیز رد پای پر رنگ تون در متون تاریخی و سفر نامه ها از صدر اسلام تا سال 1347خورشیدی که زلزله ای مهیب آن را در هم کوبید، شهر تون یا فردوس کنونی همواره از رونق برخوردار بوده و اگر چه قحطی ها، یورش ها و زلزله ها آسیب هایی به آن وارد کرده، ام


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«مسجد جامع  فردوس»؛ کهن ترین نماد عظمت تون

«مسجد جامع  فردوس»؛ کهن ترین نماد عظمت تون